Wish
DX  » Community » Forums
«See all threads (in Nederlands)
Nederlands

INVOERRECHTEN NEDERLAND - Uitleg en tips

• RLNDS.nl Sunday, February 19, 2017 1:04 AM Reply

Gekopieërd van de website van de belastingdienst:

Ontvangt u goederen uit het buitenland? Dan kan het zijn dat u te maken krijgt met de volgende zaken:

In vrijwel alle gevallen doet het post- of koeriersbedrijf dat het transport uitvoert, aangifte bij de Douane.

In de aangifte moeten gegevens opgenomen zijn die voor de Douane van belang zijn, zoals waarde en een omschrijving van de goederen. Als deze gegevens niet bekend zijn kan het post- of koeriersbedrijf dit bij u navragen. Zijn de kosten die hier onder staan niet door de afzender betaald aan het post- of koeriersbedrijf? Dan brengt het post- of koeriersbedrijf de onderstaande kosten bij u in rekening bij aflevering van het pakket:

- inklaringskosten (de kosten die het post- of koeriersbedrijf maakt voor het doen van de aangifte bij de Douane)

- afhandelingskosten (de kosten voor ander werk dat het post- of koeriersbedrijf voor u doet)

- de eventueel te betalen belastingen (belastingen bij invoer, zoals invoerrecht, btw - omzetbelasting - en accijns)

Hoeveel belastingen u bij invoer u moet betalen verschilt per product.

Invoerrechten.JPG

BTW

Tussen de 22 en 150 euro betaalt u geen invoerrechten voor uw internetaankoop, wel btw! De btw is  21%,  6%  of niets.

U berekent de btw over:

- de prijs van de goederen

- kosten voor het post- en koeriersbedrijf

Invoerrechten:

Boven de 150 euro betaald u naast btw ook invoerrechten. Dit verschilt per categorie.

De categorieën zijn:(Let op! Sommige van deze producten mag u niet invoeren.)

1. Telefoontoestellen
    2. Computers en computeronderdelen
    3. Koptelefoons en microfoons
    4. Speelgoed
    5. Boeken
    6. CD's en Dvd's
    7. Koffers en weekendtassen
    8. Schoeisel
    9. Sieraden en juwelen
    10. Kleding
    11. Schoonheidsmiddelen / Verzorgingsproducten
    12. Horloges
    13. Voedingssupplementen
    14. Auto- en motoronderdelen
    15. Koksmessen, keukenmessen
    16. Anders

Kosten voor het post- en koeriersbedrijf:

Inklaringskosten zijn de kosten die het post- of koeriersbedrijf in
    rekening brengt, als zij aangifte voor u doen bij de Douane. Voor de
    aflevering aan huis betaalt u daarnaast afhandelingskosten. Het post- of
    koeriersbedrijf kan u over de hoogte van deze kosten informeren.

* Eigen ervaring: 2016 - Postnl rekent € 13,- voor de afhandelingskosten.

Meer producten in 1 zending

U betaalt altijd over de hele zending in het pakket
    belastingen bij invoer. Zitten er 2 producten in het pakket,
    bijvoorbeeld 1 van € 20 en 1 van € 300, dan moet u toch over € 320 de
    belastingen bij invoer berekenen. Ook als de zending uit meerdere
    pakketjes bestaat kan het als 1 geheel worden beschouwd. Dit geldt als
    de pakketten gelijktijdig worden aangeboden, aan 1 en dezelfde
    geadresseerde, in één factuur zijn opgenomen en hetzelfde
    airwaybillnummer hebben.

Wat mag ik niet zomaar invoeren?

- Wapens, Munitie en Nepwapens

- Nagemaakte artikelen 

lET OP NAMAAK.JPG

** TIP ** ** TIP ** ** TIP **

Ja ja, een gratis tip!!

Wil je dus meerdere items kopen op DX, zorg er dan voor dat je de items los van elkaar afrekend en niet boven de €22,- uitkomt. Bij sommige producten ontkom je daar helaas niet aan. Maar stel dat je 10 items koopt die per stuk €3,- kosten, bestel er dan 2 x 5.

Aangezien de verzending gratis is maakt dat niet uit. Je rekent twee keer 15 euro af en je hoeft geen btw bij de invoer te betalen.

Stel dat je 5 items van € 4,- koopt en een item van € 80 euro en je rekent dit in één keer af dan moet je btw betalen over de totale waarde, dus over € 100,-.

Dit terwijl je er ook voor had kunnen kiezen de bestelling in tweeën te splitsen en btw te betalen over € 80,-

Bekijk meer rekenvoorbeelden

Tax & VAT insurance

Tijdens het afreken proces op DX kunt u ervoor kiezen een Tax & VAT insurance af te sluiten. Deze verzekering kost een schijntje vergeleken bij het geld dat u aan BTW en inklaringskosten moet betalen.

Bij bestellingen boven de € 22,- is deze verzekering dus aan te raden.

Let wel! DX betaald maar tot een maximum van € 40,- aan kosten.

Persoonlijk heb ik al meegemaakt dat het geld dat ik teruggestort kreeg van de waarde van mijn bestelde item werd afgehaald in het bestel overzicht en toen mijn item defect was ik alleen het resterende bedrag terug kreeg. Met andere woorden: ik had invoerrechten betaald voor niets, want het item is retour gegaan. Na lang klagen kreeg ik ook de waarde van de invoerrechten weer terug. Ook wordt het bedrag ingehouden van de DX puntenberekening. Je krijgt over je betaalde item dus minder DX points.

tip de schrijver! dank u :)

Booo !

Posts(45) | Reviews | Tip post(1)

Maye_Tao made this thread sticky on 2/20/2017 at 1:08 PM
  • adrie1969 Saturday, August 4, 2018 5:00 PM Reply

heel mooi allemaal, en leuk dat dx die verzekering heeft, maar probeer maar eens om te claimen.

een ticket kan je niet aanmaken zoals vereist.

vragen worden niet beantwoord, in geen enkel forum.

priveberichten worden niet beantwoord.

mails worden niet beantwoord.

allemaal fijn.

Posts(3) | Reviews | Tip post

• blurpie Saturday, August 11, 2018 3:37 PM Reply

ik heb de afgelopen maanden 2 keer verzekerd, geen enkele mogelijkheid tot claim. Twee keer nu met een pakket een bonnetje van de douane dat ze me aanslaan. De kans dat je moet betalen is bij mij nu 100 % geworden ipv de 1 % die DX claimt. Ik heb de indruk dat er een verscherpte controle is op dit moment.

Posts(11) | Reviews | Tip post

«Reply to this thread (in Nederlands)
Nederlands

Reply

Subject:

* 50 characters max

Please note: HTML codes are not allowed anywhere on this page (otherwise you will see an error).

Please note that DealExtreme Forums are not a sales or product support board. While we do constantly participate in this forum, please contact us via support ticket for a guaranteed fast response. We make every effort to make the quickest replies.

DX Everywhere